Skrämmande bra romandebut

Att läsa Häggströms böcker ger läsaren en bild av den enorma människohandeln med så många förgreningar inom den undre världen. Kopplingen mellan datingsiter, pornografi, sexhandel och ekonomisk cynism blir uppenbar.

I svenska akademins ordlista (SAOL) finns synonymer till begreppet spänningsroman. Där finns ord/begrepp som deckare, detektivroman, thriller och rysare.  Ordet tycks vara sammansatt av orden spännande, fängslande, nervkittlande och roman, vilket ska vara en längre skönlitterär berättelse på prosa. I svensk ordbok (SO) får vi sedan klart för oss att ordet spännande innebär något ”som inger känslor av både rädsla eller nervositet och lust”.

Simon Häggströms senaste bok ”Flickorna som sprang” kallas på omslaget för en kriminalroman. En enligt nationalencyklopedin ”speciell sorts fiktionsprosa som behandlar brott och brottslingar med tyngdpunkt på främst psykologiska men även sociala faktorer och motiv”.

Flickorna som sprang är en bok som skildrar två tonårstjejer på rymmen från ett ungdomshem. Malvina och Jenny rymmer genom att tjuvåka tåg till Stockholm för att på något sätt överleva sommaren. De är båda medvetna om att deras resa inte kommer vara oändlig. Med stor sannolikhet kommer de bli infångade och återbördade till någon form av ungdomsboende. För den lite försiktiga Malvina finns skräcken för att komma tillbaka till den föreståndare som ständigt utsätter henne för sexuella närmanden. Hennes kamrat Jenny är den tuffe som vet hur de ska klara sig när det är på rymmen. Hur de genom att använda sig av dejtingappar kan dra till sig äldre sexköpande män. Men inte för att sälja sina kroppar. Utan för att lura dessa män på deras pengar. Dessa män som köper småflickor är ju enligt Jennifer inte något annat än ”äckelpeddon”, som inte förtjänar bättre.

Parallellt följer boken en man som under många år utnyttjat kvinnor i prostitution. En familjefar som har ett chefsjobb på en bank och tycker han behöver allt mer utmanande sexuella lekar för att bli tillfredsställd. Han deltar i ett nätverk av män som av en hallick blir erbjudna möjlighet till grov sex med unga flickor. Han vet att han gör något som inte är rätt. Trots detta kan inte stå emot det maskulina trycket när han deltar i en arrangerad gruppvåldtäkt av en ung skolflicka.  En våldtäkt som leder till konsekvenser som han inte i sin vildaste fantasi kunde ana.

Allt som händer i boken sker inom loppet av 15 dagar. Häggström varvar de olika kapitlen genom att dela in bokens kapitel i datum och tid på dagen. Det är lätt att gripa efter kalendern och göra jämförelser med de egna händelserna dessa dagar förra sommaren. Att denna brottslighet pågår hela tiden. Då förra sommaren likväl som när boken läses eller när den här recensionen ska bli klar. Med Häggströms stilistiska knep förvandlas romanens fiktion till verklighet. En hemsk verklighet som pågår ständigt i vårt land. Simon Häggström har därmed kvalificerat sig också enligt SAOL. Det är verligen en spännande, fängslande och nervkittlande roman.!

Författaren Simon Häggström har tidigare kommit ut med två böcker där han skildrar vad han mött i sitt arbete som polis inom Stockholmspolisens prostitutionsgrupp.  Skuggans lag och Nattstad. Både utgivna på Kalla Kulor förlag. De tidigare böckerna är sanna skildringar skrivna i reportageform, men utifrån Simon Häggströms ögon och tankar. För närvarande arbetar han inom den speciella människohandelsgrupp som finns på Polisens Nationella Operativa Avdelningen (NOA).
Det innebär att han finns runt om i vårt land för att skydda kvinnorna och samhället från ”torskar”, alltså de män som anser sig ha rätt att köpa sex. Något som tack vare sexköpslagen är förbjudet i Sverige sedan den januari 1999.

Att läsa Häggströms böcker ger läsaren en bild av den enorma människohandeln med så många förgreningar inom den undre världen. Kopplingen mellan datingsiter, pornografi, sexhandel och ekonomisk cynism blir uppenbar. En kriminell verksamhet som inte skulle fortsätta om inte enskilda män var beredda att bryta mot lagen för att få tillgång till kvinnors kroppar. Män på många olika positioner i samhället som inte så sällan genomför denna akt innan de åker hem till sin fru och barn.  I mötet med Häggström, både som föreläsare, i tidningsreportage och i hans böcker blir det tydligt vilket enormt engagemang som finns hos honom för att hjälpa dessa utsatta kvinnor. Han visar genomgående en stor respekt för de kvinnor han möter. Att det är kvinnor från utsatta förhållanden som utnyttjas av män.

Boken Flickorna som sprang är utgiven av bokförlaget HarperCollins Nordic AB år 2019. Den första upplagan såldes slut inom ett par veckor och fick trycks upp i ännu en upplaga. Den är också på väg att översättas till danska, där Häggströms böcker är minst lika behövda som i vårt land. För närvarande håller också skådespelaren Niklas Engholm på med inläsning av boken för att inom kort utges som ljudbok.

Är det ett lyckligt slut i denna bok då? Ja, det är frågan om för vem? Jag konstaterar dock att Häggström har kontrakt för ännu en bok och för egen del hoppas jag få veta mer om Jennifer och Malvina, samt poliserna Markus och Natalia.

Det känns också bra att Simon Häggström finns kvar inom NOA med sitt engagemang. Att han inte slutar arbetar inom de strukturer som finns för att motverka prostitution och människohandel. Kanske får vi också tacka NOA för att de tillåter honom att skriva böcker, föreläsa och samtidigt vara polis. För som Simon Häggström själv uttrycker det i Dagens ETC den 11 juni: Jag är polis i första hand, författarskapet är sekundärt. Jag har sagt det till mitt förlag: sätt mig aldrig i ett läge där jag måste välja mellan polisbrickan och pennan, jag kommer alltid välja polisbrickan.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *